Spiler bomning
Niveau:
Begynder
Forudsætninger:
Almindeligt spiler sæt
Vejrudsigt:
3-8m/s
Forberedelse:
Udlæg ét topmærke og ét bundmærke med god afstand
Udførelse:
Topmærket rundes og spileren sættes og trimmes så den flyver. Rorsmand melder “Klar bomme” og begynder at falde af. Spileren trimmes hele tiden, så den passer til den mere og mere platte kurs (stagen kommer langt tilbage). Læ barbarhal trækkes hjem mens læ skøde slækkes for at bevare trimmet. Ved plat læns tages stagen af masten og herefter af luv skøde. Storsejlet bommes over. Spileren roteres over til den nye halse i et samspil mellem de to skøder, så den er flyvende hele vejen. Stagen sættes på det nye luv skøde og klikkes på masten. Det nye læ barbarhal slækkes samtidig med at det nye læ skøde trækkes hjem for at bevare trimmet. Der kan nu skæres op til den ønskede kurs.
Der bommes straks tilbage så snart spileren flyver. Nå så mange bomninger som muligt inden bundmærket. Bundmærket rundes bagbord rundt. Nedtagningen foretages efter eget valg. Oversejl ikke bundmærket, men kom hurtigt tilbage på kryds. Herefter kan lænsebenet gennemsnakkes.
Detaljer:
Det hele udføres i én glidende bevægelse. I god vind skal man passe på ikke at skære for meget op lige efter bomningen. I let vind kan det være en fordel at skære lidt op for at få tryk i spileren og herefter falde tilbage til kurs. Typisk kommer storsejlet først over idét man sejler overplat, så man er altså forbi plat på den nye halse når storsejlet er flyttet.
Spileren skal flyve hele vejen. I let vind kræver det ret meget rotation og i stærkere vind kræver det nærmest ingen, da man her vil skære mindre på lænsebenet. Det kan især være svært i meget lidt vind, da spileren kommer lidt i læ af storsejlet. Dette kan modvirkes ved at hive lidt hjem i storsejlet.
Prøv evetuelt at tælle antal bomninger og se om tallet er stigende i løbet af træningen. Prøv at tage stagen ned og udfør en række bomninger uden stage. Har fordækkeren svært ved at få stagen på i den nye luv side vil en reflex være at slække den nye gai. Vær imidlertid opmærksom på, at luv hjørne af spileren ikke må komme nævneværdigt foran forstaget. Trykket på stagen kan i stedet lettes ved enten at få spileren længere frem ved at slække begge skøder samtidigt (mens trimmet bevares), eller blot slække det læ skøde (kan oftest gøre noget uden at spileren klapper).
I ekstremt let vind er det rigtigt svært at få spileren til at stå i bomningen, da man kommer til at “sejle ind i den”. Her kan følgende strategi benyttes: Bomningen med selve båden udføres hurtigt og næsten op til halvvind på den nye halse, så man ikke er plat læns i nævneværdig tid. Samtidigt føres spileren hurtigt (nærmest eksplosivt) rundt med kraftig rotation uden hensyn til om den står midtvejs. Den vil her kun klappe i meget kort tid, da den hurtigt fyldes på den nye halvvinds kurs. Fordækkeren tager stagen af masten og hjælper rotationen af spileren ved at skubbe stagen bagud i den nye læ side. Stagen sættes først på i den nye luv side når spileren er fyldt igen, og der kan så evt. faldes lidt af. Yderligere, så er det vigtigt at storsejlet holdes lidt inde efter bomningen, så det ikke ødelægger flowet af luft hen over spileren på den nye halse.
Anmærkninger:
Både på kryds viger ubetinget for både på læns, så der er maksimal fokus på bomningerne.