Du er her

Almindelig Spiler Sæt

Niveau: 
Begynder
Forudsætninger: 
Ingen
Vejrudsigt: 

3-8m/s, flat vand

Forberedelse: 

Ét topmærke og ét bundmærkes udlægges relativt tæt på hinanden

Udførelse: 

Kryds op til layline og kom på layline i en passende afstand til topmærket med tid nok til forberedelsen.

Stagen sættes så den er vandret. Når mærket rundes slækkes helt ud i storsejlet og der faldes af til læns. Spileren hives til tops samtidig med at gajen hives hjem så stagen kommer vinkelret på vinden. Forgasten hjælper til ved at trække i faldet på masten. Forgasten melder "Top", når spileren er helt oppe og trimmeren kan nu hale hjem i skødet og trimningen kan begynde. Forsejlsfaldet slækkes og forgasten kan trække fokken ned på dæk.

Detaljer: 

Hvis der er god krængning på vej mod topmærket er det vigtig at blive ved med at hænge til luv indtil mærket er rundet, da det ellers kan være svært for rorsmanden at falde af. Eventuelt kan kickenstrappen slækkes i mærkerundningen.

Det er muligt at tyvstarte lidt før mærket og hive spileren et par meter op, dog så den stadig er uden luft bag forsejlet.

Forgasten kan på forhånd lægge alle barme på spileren op på dækket for at de ikke sidder fast på vej op gennem hullet.

Spiler skødet er det der skal hales sidst, men det kan med fordel sættes fast i en ca. position omkring spil/klampe, så spileren fylder og står straks gaj og fald hales. Marker det rigtige sted på skødet med tape.

Øvelsen kan gøres sværere ved at sejle næsten op til "den forkerte" layline, så der bliver meget lidt tid til at sætte stagen inden topmærkerundingen. Kommer man helt op på den "forkerte" layline, så stagen ikke kan sættes, så kan spileren hejses, og stagen sættes efterfølgende. Det er så vigtigt at der faldes af til plat læns, da man ellers ikke kan få spileren til at stå.

Anmærkninger: 

Vi har haft en tendens til at begynde at forbede stage, skøder, osv. alt for tidligt med det resultat, at der bliver uro i båden på krydsbenet, folk hænger ikke som de skal, mv. Læg derfor evt. et afvisermærke ud lidt efter topmærket og gør så intet andet end at sejle kryds indtil topmærket, og nå derefter alle spiler sæt forberedelser mellem topmærke og afvisermærke.

Vær også opmærksom på, at have vægt til luv og slække kicken-strap idet der faldes af, da det hjælper rorsmanden rigtigt meget.